עלי בקצה המזלג......

התמונה שלי
אשדוד, ישראל
מנהלת גן "השיטה" באשדוד, רכזת תקשוב בגני ילדים באשדוד, בעלת תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, בעלת תואר שני במגמת תקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

יום ראשון, 1 ביולי 2012

האם גן ילדים צריך אתר אינטרנט?


לפני כחצי שנה במסגרת פורם גננות של עיר אשדוד הוצגה לפני הגננות , והפיקוח פלטפורמה חדשה לבניית אתר אינטרנט לכל גן בעיר שפותחה בתמיכה של מנהל החינוך העירוני. ההצגה של הפלטפורמה עוררה לא מעט שאלות אצל הגננות כי מצד אחד הבינו כי הולך להתרחש דבר מה חדשני ומועיל אך מצד שני חששו מהחדש ,והלא מוכר אשר יכול לגזול מהן המון זמן וכוח בשל אי התמחות בעולם הדיגיטאלי. גם הפיקוח לא קיבל את ההצעה בזרועות פתוחות ודרש להקפיא את הפרויקט עד קבלת המסמכים הנדרשים ממשרד החינוך. לפני כשבוע קבלתי טלפון מנטע לב –מנהל פורטל החינוך בעיר אשר בישר לי שיש הסכמה מלאה מהפיקוח הכולל בעיר וביקש בקשה לארגן קבוצה של גננות המובילות בתחום התקשוב על מנת לפתח נושא חשוב זה.


אז מדוע בעצם גן ילדים צריך אתר אינטרנט?
קשה היום למצוא בית ספר בארץ ללא אתר אינטרנט. "משרד החינוך מעודד הצטרפות של צוות בית הספר, התלמידים וההורים למרחבי למידה מקוונים, המקדמים מטרות חינוכיות, לימודיות וחברתיות בפעילות חינוכית שיתופית". (חוזר מנכ"ל 9.4-10 אתיקה ומוגנות ברשת האינטרנט)

הרבה מאנשי החינוך והאקדמיה עוסקים בהערכה של אתרי אינטרנט בית ספרים ורואים באתר בית-הספר כחלק בלתי נפרד ממערכת ההוראה והלמידה. כך ד"ר אברום רותם וד"ר יהודה פלד בספרם " לקראת בית ספר מקוון"( 2008 ) טוענים כי מטרת אתר בית ספר היא לספק מענה פדגוגי לצורכי בית הספר ולשמש סביבת ארגון למידה מקוונת יעילה. דעתם היא כי אתר אינטרנט נחשב היום כחלון ראווה של בית הספר, ועל כן על האתר לתת מענה לקהילה ולכלול מידע רלוונטי אשר מעניין את ההורים. כמו כן האתר חייב לאפשר אינטראקציה עם גורמים בבית הספר עצמו. בנוסף האתר הבית ספרי מהווה מעטפת ארגונית מקוונת לניהול הצרכים המנהליים.

ומה קורה לגבי הארגון הלימודי הבסיסי של מערכת החינוך שהינו גן הילדים? האם גן הילדים אינו זקוק ל"חלון ראווה" שבו הצוות החינוכי של הגן יוכל להציג את האני המאמין ולפרסם את העשייה החינוכית בגן. לרוב מנהלות גן מוצאות את עצמן בודדות במערכת החינוך. מצד אחד לרוב הן מתמודדות לבד עם כל הקשיים ומצד שני גם רוב היוזמות החינוכיות נשארות רק ברמה של הגן המסוים. אין לצוות הגן פלטפורמה מתאימה, נגישה וזמינה אשר תהווה חלון ראווה של הגן.

היום בשל פתיחת אזורי הרישום כל גננת בדומה לבית הספר מעוניינת לפרסם את גנה ולהציג את הפלטפורמה החינוכית על מנת למשוך לגנה תלמידים. כמובן רצונה של הגננת לעשות זאת בצורה מכובדת ומקצועית. אך בשטח קיימת תופעה הפוכה שבה בתקופת הרישום לגני הילדים עומד צוות הגן בפני אתגר לא קל שבו הוא נאלץ לארח הורים רבים במסגרת "ימים פתוחים "ומתבקש להסביר להורים המעוניינים לרשום את ילדם לגן על האני מאמין ובו זמנית לנהל יום עבודה רגיל עם 35 ילדים. ברור שבדרך זו לא יוכל צוות הגן לשווק את עצמו בצורה ברורה, מובנת ומקצועית.

הבט נוסף הינו הקשר של הצוות עם ההורים ועם הקהילה. לגן ילדים בהשוואה (בדומה) לבית ספר ישנו קשר הדוק עם ההורים אשר עדיין לוקחים חלק פעיל בנעשה בגן ורוצים להיות מעורבים באופן ישיר בתהליך הלימודי והחינוכי בגן. היום משרד החינוך דוגל להעצים ולהביא להתנהלות הירוקה של הגנים. גנים רבים מקבלים תו תקן ירוק אך עדיין אין תקשורת "ירוקה" עם ההורים, כאשר רוב הקשר עם ההורים נעשה באמצעות פתקים, מכתבים, דפי קשר ושיחות טלפון רבות. גם בתחום הניהולי הכל עדיין על הנייר. הרי גן ילדים הינו אירגון אשר מכיל לא רק את מנהלת הגן והסייעת הקבועה אלא גם גננת וסייעת רוטציה, מורה למוסיקה וספורט, צוות של חוגים, גנן, שומר ועוד.
אין לי ספק שהיום במאה 21 גן ילדים זקוק לפלטפורמה מקוונת שתתן בדומה לבית הספר מענה פדגוגי לצורכי הגן, תאפשר שיקוף של התנהלות החינוכית והלימודית, תאפשר למידה גם מעבר למרחב הפיזי של הגן, תהווה אמצעי תקשורת בין הצוות, התלמידים, ההורים והקהילה ותשמש סביבת ארגון ולמידה מקוונת יעילה עבור הגן. אך משום מה נכון להיום אינו קיים שום מסמך רשמי וברור אשר מתייחס לצרכים של הגן בתחום התקשוב.

        נכון כי גן ילדים הינו ארגון קטן יחסית וכמובן שמרבית הגננות אינן מסוגלות לבנות בכוחות עצמן אתר של גן, ואף התקציב המינימלי של הגן לא יאפשר לרכוש שירותים של בנייה ותחזוקה של אתר אינטרנט בחברות מסחריות רבות שמספקות שירותים אלה לגנים פרטיים. יחד עם זאת היום מרבית הגננות הן בעלות ידע בסיסי בשימוש במחשב ובאינטרנט, רובן יודעות לגלוש ומנהלות חשבון פייסבוק. על כן מוטלת אחריות על הרשויות או על משרד החינוך לפתח פלטפורמה ידידותית לבניית אתרי אינטרנט לגני הילדים שבה כל גננת בדומה לדף פרטי בפייסבוק בלחיצת כפתור תוכל להכניס את התכנים המתאימים לגנה ולעצב את האתר של הגן שלה בצורה ייחודית ומקצועית.
אני גאה שהעיר אשדוד בה אני חייה ועובדת מובילה בתחום החינוך בארץ. במנהל החינוך כבר הבינו כי קיים צורך זה ופתחו פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט לגני ילדים. השבוע ייפגש הצוות המוביל של הגננות המתוקשבות בעיר עם נציגים של מנהל החינוך למטרה של פיתוח פלטפורמה ולהתאימה לצרכים של הגן. ונכון כי הדרך לפנינו עוד ארוכה, אך השינוי כבר החל.
אני שמחה וגאה להיות זאת המובילה שינוי מבורך זה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה